Илустрована Политика: "Да се деца не плаше лекара"

Пројекат: „Болница за медведиће“ на веома оригиналан и шармантан начин помаже да се малишани спонтано, и превентивно, ослободе страха од болнице и медицинских метода које памте као непријатне.

Ради се о занимљивој и симпатичној психолошкој методи „замене улога“ која за децу представља врсту „едукативне игре“. Када доведу своје медведиће лекарима, деца им истовременоуказују и своје поверење, и на тај начин уче да верују у медицину, не да је се плаше. Још лепша страна пројекта је што га воде студенти медицине, па њихова младост и непосредност додатно опушта и мотивише децу.

„Болница за медведиће“ је интернационални пројекат, намењен деци предшколског узраста, који се код нас спроводи у сарадњи две студентске организације Медицинског факултета: Студентске уније медицинара (СУМЦ) и Комитета за међународну сарадњу студената медицине - Србија (IFMSA Serbia). Све се одвија кроз игру, малишани су у улози родитеља меде који се разболео, и доводе га на преглед, а студенти медицине су у улози лекара - каже Милица Стојановић, координаторка пројекта испред СУМЦ-а.

Симпатичан и питом „ентеријер“ импровизоване болнице и уверљивост свих лекарских реквизита делују врло стимулишуће на децу. Сви докторски инструменти и детаљи су визуелно љупки, весели и привлаче дечју пажњу. С друге стране, деца их врло лепо повезују са њиховом функцијом у стварном животу.

У питању је права мала болница, у оквиру које се налазе: чекаоница, пријем, део за лекаре опште праксе и лекаре специјалисте, односно, рендген и место за превијање. Чекаоница је најчешће интерактивног и креативног типа, где деца, док чекају ред код лекара, могу да цртају, разговарају са студентима о здравој исхрани, одржавању личне хигијене, чиме им се скреће пажња да воде рачуна о свом здрављу и развијају осећај одговорности. На пријему студенти попуњавају са малишанима здравствене картоне и припремају децу да заједно са њима постану медини лекари: стављају им хируршке капице, маске, рукавице. У свим прегледима, анализама и одлукама, малишани равноправно и активно учествују. Деци је омогућено да стетоскопом послушају свог меду, погледају рендгенске снимке меде, да му превију ногу или руку, дају инјекције итд.

Овако професионалан и маштовит приступ деци постаје све популарнији у свету, али и код нас. Заинтересованост деце и напредак у њиховом односу према лекарским установама и методама лечења, мотивише студенте да се још више ангажују.

На основу искустава наших колега, које већ годинама реализују овај пројекат у већини земаља Европе, ово је одличан начин за побољшање јавног здравства, а пре свега за побољшање представе деце о докторима и медицини уопште. Пројекат се реализује у предшколским установама, у оквиру дечијих манифестација, у оквиру Фестивала здравља, у Дому за децу и омладину ометену у развоју „Сремчица“, а у сарадњи са Националним удружењем родитеља деце оболеле од рака- НУРДОР и на хемато-онколошким одељењима Института за онкологију и радиологију Србије и Универзитетске дечије клинике, као и у родитељским кућама.

СКЕНЕР КАО ГУСАРСКИ БРОД: Оболелим малишанима болнице у Питсбургу приређују се посебно маштовите авантуре. Како би иначе исцрпљујући прегледи ипак унели радост у њихов живот, лекари су изумели рендген апарате и скенере у виду гусарских бродова и подморница, док магнетна резонанца подсећа на свемирски брод. У израелском медицинском центру деца много спремније иду у операционе сале возећи се у аутомобилчићима ведрих боја. Доказано је да овакви програми смањују анксиозност код деце, услед чега је и преглед успешнији јер су деца мирнија.