Ilustrovana Politika: "Da se deca ne plaše lekara"

Projekat: „Bolnica za medvediće“ na veoma originalan i šarmantan način pomaže da se mališani spontano, i preventivno, oslobode straha od bolnice i medicinskih metoda koje pamte kao neprijatne.

Radi se o zanimljivoj i simpatičnoj psihološkoj metodi „zamene uloga“ koja za decu predstavlja vrstu „edukativne igre“. Kada dovedu svoje medvediće lekarima, deca im istovremenoukazuju i svoje poverenje, i na taj način uče da veruju u medicinu, ne da je se plaše. Još lepša strana projekta je što ga vode studenti medicine, pa njihova mladost i neposrednost dodatno opušta i motiviše decu.

„Bolnica za medvediće“ je internacionalni projekat, namenjen deci predškolskog uzrasta, koji se kod nas sprovodi u saradnji dve studentske organizacije Medicinskog fakulteta: Studentske unije medicinara (SUMC) i Komiteta za međunarodnu saradnju studenata medicine - Srbija (IFMSA Serbia). Sve se odvija kroz igru, mališani su u ulozi roditelja mede koji se razboleo, i dovode ga na pregled, a studenti medicine su u ulozi lekara - kaže Milica Stojanović, koordinatorka projekta ispred SUMC-a.

Simpatičan i pitom „enterijer“ improvizovane bolnice i uverljivost svih lekarskih rekvizita deluju vrlo stimulišuće na decu. Svi doktorski instrumenti i detalji su vizuelno ljupki, veseli i privlače dečju pažnju. S druge strane, deca ih vrlo lepo povezuju sa njihovom funkcijom u stvarnom životu.

U pitanju je prava mala bolnica, u okviru koje se nalaze: čekaonica, prijem, deo za lekare opšte prakse i lekare specijaliste, odnosno, rendgen i mesto za previjanje. Čekaonica je najčešće interaktivnog i kreativnog tipa, gde deca, dok čekaju red kod lekara, mogu da crtaju, razgovaraju sa studentima o zdravoj ishrani, održavanju lične higijene, čime im se skreće pažnja da vode računa o svom zdravlju i razvijaju osećaj odgovornosti. Na prijemu studenti popunjavaju sa mališanima zdravstvene kartone i pripremaju decu da zajedno sa njima postanu medini lekari: stavljaju im hirurške kapice, maske, rukavice. U svim pregledima, analizama i odlukama, mališani ravnopravno i aktivno učestvuju. Deci je omogućeno da stetoskopom poslušaju svog medu, pogledaju rendgenske snimke mede, da mu previju nogu ili ruku, daju injekcije itd.

Ovako profesionalan i maštovit pristup deci postaje sve popularniji u svetu, ali i kod nas. Zainteresovanost dece i napredak u njihovom odnosu prema lekarskim ustanovama i metodama lečenja, motiviše studente da se još više angažuju.

Na osnovu iskustava naših kolega, koje već godinama realizuju ovaj projekat u većini zemalja Evrope, ovo je odličan način za poboljšanje javnog zdravstva, a pre svega za poboljšanje predstave dece o doktorima i medicini uopšte. Projekat se realizuje u predškolskim ustanovama, u okviru dečijih manifestacija, u okviru Festivala zdravlja, u Domu za decu i omladinu ometenu u razvoju „Sremčica“, a u saradnji sa Nacionalnim udruženjem roditelja dece obolele od raka- NURDOR i na hemato-onkološkim odeljenjima Instituta za onkologiju i radiologiju Srbije i Univerzitetske dečije klinike, kao i u roditeljskim kućama.

SKENER KAO GUSARSKI BROD: Obolelim mališanima bolnice u Pitsburgu priređuju se posebno maštovite avanture. Kako bi inače iscrpljujući pregledi ipak uneli radost u njihov život, lekari su izumeli rendgen aparate i skenere u vidu gusarskih brodova i podmornica, dok magnetna rezonanca podseća na svemirski brod. U izraelskom medicinskom centru deca mnogo spremnije idu u operacione sale vozeći se u automobilčićima vedrih boja. Dokazano je da ovakvi programi smanjuju anksioznost kod dece, usled čega je i pregled uspešniji jer su deca mirnija.